Telemarketing – Hvorfor ?

AF JANNICH RINDOM
Fordelene ved telemarketing er mange – Men det skal gøres rigtigt:

  • Mulighed for at bearbejde modtageren og påvirke købsbarrierer.
  • Mulighed for at indkredse kundens behov, ved at stille indledende spørgsmål
  • Mulighed for at få feedback fra evt. kommende kunder
  • Mulighed for at forklare hvorfor dit produkt er et most have produkt.

Men der er også en væsentlig ulempe. Du ved sikkert selv, hvor irriterende det kan være at blive ringet op af en sælger. Særligt, når du lige har sat dig til rette i sofaen om aftenen eller har drøn hamrende travlt på kontoret eller i forretningen. Du skal derfor overveje nøje, hvad er formålet med opkaldet, er det den rigtige målgruppe du ringer til, og hvordan man skiller sig ud i mængden.

Telemarketing er en ikke en raketvidenskab. Du skal lære lynhurtigt at læse din modpart – i den anden ende af røret og møde vedkommende med dine både saglige og emotionelle argumenter. Du skal finde en balance mellem at lytte og svare – mange sælger glemmer desværre det første nemlig at lytte, hvilket resultere i en negativ dialog. Kunsten er at lytte for dernæst at skabe behovet.

Telemarketing er en vigtig disciplin som for rigtig mange virksomheden er en SUCCES.

Når du ringer til en virksomhed, skal du have overvejet:

  • Hvem vil du have fat i? ejeren, personalechefen, indkøbschefen etc.
  • Hvornår er det bedst at ringe? Formiddagen har vist sig for mit eget vedkommende, at være der hvor jeg mest produktiv.
  • Hvordan kommer du forbi receptionisten? Præsentere dig ved navn og spørg efter den du ønsker at snakke med – mange sælger begynder allerede deres salgsdialog her – det en stor fejl, hvilket resultere i at de bliver afvist ved receptionisten. (Keep it short and simpel)
  • Hvordan vil du fange personens opmærksomhed? Du har ofte blot kun få sekunder, til at skabe (kommunikationen)

En god telemarketingkampagne har klare mål. Måske ønsker du, at:

  • Skabe direkte salg
  • Udbygge din database – i form af opdatering på beslutningstager.
  • Opfølgning på andre aktiviteter – for eksempel direct mail
  • Holde kontakt til eksisterende kunder og genopfriske gamle kunderelationer
  • Finde ud af, hvad der sker i branchen, og hvad dine konkurrenter tilbyder

Mulighederne er mange.

Jeg tilbyder salgstræning – som uden tvivl, vil gøre at du er bedre rustet til at gribe en telemarketingsopgave an. Ellers påtager jeg mig gerne at udføre salgsarbejdet for dig

Læs mere om mig på www.phoner2support.dk

Jannich Rindom
Mødebooking, telemarketing, markedsanalyse & salgstræning
Phoner2support ApS