Mødebooking skaber salg udtaler Jannich Rindom

Mødebooking skaber salg udtaler Jannich Rindom

 

Mødebooking er en meget almindelig metode, til at få dit firma til at vokse og skabe øget rentabelt salg. Men selv om mødebooking er meget brugt og en helt almindelig del af mange firmaers forretningsudvikling, så kan mødebooking være en vanskelig og speciel metode at have med at gøre – og ikke altid så ligetil som man tror.

 

At få succes som sælger/repræsentant for det produkt der skal præsenteres, kræver nemlig at du er dygtig og fremme i skoene med forskellige teknikker som kan være kan gode at kende før du går i gang med mødebooking.

 

Som mødebooker er du ansvarlig for at kontakte ‘leads’ via telefon, for at generere aftaler, med de personer (eller repræsentanter fra firmaer) der kan have interesse for dit produkt eller service, og som har tilladelse til at træffe købsbeslutninger. At arbejde som mødebooker kan være et meget givende job, men også et meget presset arbejde, på den måde at forstå, at hvis du ikke indstiller aftaler, lider virksomhedens produktivitet. Den bedste måde at blive en effektiv mødebooker, er ved at forberede dig selv så godt som muligt på forhånd.

 

 

”Du er her for at hjælpe kunden”

 

Dit første mål er at hjælpe kunden. Den potentielle kunde vil straks stritte imod at indgå en aftale med dig, hvis de tror det skal gøre det for din skyld. Lige fra start i samtalen –  i de første sekunder af den første kontakt – er det vigtigt at du udstråler service og ikke egoisme. Det handler om kunden og ikke om dig. Det handler om at hjælpe og yde service til den potentielle kunde – og ikke om hvad du opnår. På den måde er det vigtigt at du er mentalt defensiv og ikke den offensive pistolsælger udtaler Jannich Rindom ekspert i telemarketing.

 

 

”Du behøver ikke denne aftale”

 

Gør det klart for dig selv, ved fra start at sige: ”jeg behøver faktisk ikke denne aftale”. Fordi mens der er nogle ting du virkelig har fysisk brug for, såsom luft, vand, mad osv., behøver du ikke nogen enkelt forretningsaftale. Indtag en afslappet holdning og vis aldrig at du har hårdt brug for en enkeltstående aftale eller et enkelt salg. Bliver du for presserende, vil din stemme nemlig udvise frygt (frygt for at miste handlen eller aftalen), og den slags trækker ofte køber/kunde tilbage med det samme. Det er langt bedre og mere effektivt, at udvise en holdning der siger: ”Hvis ikke du handler med mig nu – så betyder det ikke noget, der er mange andre der har stor interesse i det jeg har at tilbyde”. Dette udstråler en mere rolig holdning til den aftale du forsøger at indgå, og giver ikke kunden den fornemmelse at det du tilbyder er godt – og ikke noget du forsøger at presse ned over hovedet på kunden.  Så ro på, indtag en afslappet holdning og slå til når kunden begynder at forstå, at du faktisk har noget enestående at tilbyde.

 

 

”Andre har været meget glade for hvad vi tilbyder, og du vil også blive”

 

En af de mest effektive måder at bryde isen på tidligt og få en potentiel kunde til at udvise reel interesse, er at tilbyde et eksempel på, hvordan du hjalp en anden kunde med et fælles problem for branchen. For eksempel kan man sige: “X-selskabet tabte mange penge på grund af dyre og forkerte forsikringer. Vi introducerede vores løsning, og de begyndte at spare xx tusinde kr. om året, med en investering der var tjent hjem på blot seks måneder. Har du nogensinde haft et lignende problem med din situation? Hvornår kan vi tale om det? ”

 

Hvis du har tanker om at outsource din mødebookingopgave til en af de mange callcentre derude, bør du være yderst forsigtig med hensyn til hvem du vælger. Din virksomheds omdømme er i spil hver gang en repræsentant ringer. Efter at have undersøgt mange sådanne tjenester og brugt nogle få af dem selv, kan jeg specielt anbefale Jannich Rindom fra firmaet Phone2Support, der har en mangeårig erfaring i specielle og skræddersyede opgaver omkring mødebooking.

 

 

Manuskript skal udarbejdes af dig selv.

 

For at præsentere produktet eller ydelsen efter bedste evne, skal mødebookeren være kyndig og udstyret med al den information, der er nødvendig for at præsenterer aftalen. Et godt og effektivt værktøj for mødebookeren, er at arbejde med et slags ”manuskript”. Det anbefales at du udarbejder det selv. Lad aldrig en anden sætte ordene på den måde du  præsenterer en virksomhed på, skal det gøres med dine værdier og din tilgang til hvordan du ønsker en god dialog skal være. Dermed ikke sagt du ikke kan samle inspiration eller få kyndige råd og vejledning med på vejen.

 

Efter grundig træning, prøv at udvikle et ”manuskript” til en slags rollespil, der vil danne ramme for en samtale der involverer klienten også. Så lav nogle prøveopkald for at se, hvordan modellen for samtalen bliver modtaget, før du foretager nogle endelige ændringer og kan bruge ”manuskriptet” som rollemodel til mange samtaler fremover.

Det er vigtigt at du ikke læser op fra ”manuskriftet” i telefonsamtalen, det kan høres og skaber en dialog som ikke er i balance.

 

Brug ”manuskriften” som en reminder på vigtige bull points du gerne vil ha´ indgår i telefonsamtalen.

 

Samtalen handler jo i bund og grund om ægthed og opbygning af tillid hos kunden, så brug manus som en retningslinje og som backup support.

 

 

Ekspertise i mødebooking med Jannich Rindom

 

At tilbyde uddannelse og at optimere dit team af mødebookere, kan være den rigtige vej at gå  – særligt hvis man gør brug af muligheden for at få professionel konsulentrådgivning, der netop har ekspertisen til at udføre optimeringsopgaver på en effektiv og rationel måde. En af de gode kompetencer der findes på området, er salgscoach Jannich Rindom, der har beskæftiget sig med salg, telemarketing og mødebooking i mere end 14 år og som har stor erfaring inden for coaching og træning i moderne mødebooking.

 

Jannich Rindom leder og arbejder fra firmaet ‘Phoner2Support’, en virksomhed der har vist sig at være en pålidelig kompetence på området og som altid er i front med i den seneste udvikling inden for optimering af salgsvirksomheder der benytter sig af mødebooking.

 

Ingen virksomheder er ens og har de samme behov. Derfor kan det være fordelagtigt at søge skræddersyede løsninger, der er 100% tilpasset netop virksomheden. Standardiserede pakkeløsninger er sjældent den bedste løsning og kan vise sig at være penge ud af vinduet – alt imens kan være væsentlig mere effektivt at få udarbejdet en arbejdsplan der kan sikre, at de forventede mål bliver opfyldt.

For enhver virksomhed der ønsker en god model til opsætning af mødebooking, er det vigtigt at realisere en grundig gennemgang af virksomheden. Det er fx vigtigt at kende kulturen i virksomheden, samt at være i løbende god dialog med beslutningstagere og ledere i firmaet.

Husk at mødebooking er en meget effektiv salgsform, der sikrer dig direkte kontakt med nye kundeemner. Det vigtigt at tage denne form for salg seriøst, for gøres dette kun halvhjertet, risikerer du at tabe salget. At tage denne disciplin seriøst, samt at arbejde med træning og coaching, kan vise sig at være en rigtig god løsning og et meget effektivt salgsværktøj.

 

Vi tilbyder også oplæring i telemarketing:

 

Du kan også følge os her:

https://twitter.com/phoner2support?lang=da

 

Her kan du læse kundeanmeldelserne:

https://dk.trustpilot.com/review/phoner2support.dk

Jannich Rindom

mødebooking skaber salg, Jannich Rindom