din første ringe dag? – salgstips !

Ja tanken om sin første dag som sælger kan, godt give anledning til sved i hænderne og et par søvnlæse nætter. Tanken om at skulle ringe uopfordret ud til virksomheder / privatpersoner og sælge et produkt/ydelse, tiltaler ikke mange. Derfor vælger jeg at dele lidt salgstips med dig – så du har en idé om hvad jobbet kræver, og hvordan du kan skabe din egen succes – det jo par mange måder det der driver en telefonsælger -nemlig succesen!

Sådan bliver du en god telefonsælger – Gode telefonsælger tips!

Du får her nogle konkrete tips, som du vil kunne bruge fra første dag bag telefonen- Før du overhovedet starter skal du vide at du vil møde afslag . Nogle vil stille spørgsmål ved dit opkald, nogle vil blive fornærmet, og andre vil blot smide røret på, efter du har præsenteret dig selv. Når det så er sagt, er der faktisk mange mennesker, som måske overraskende for mange, gerne vil snakke med dig. Det er disse du skal fokusere på – gør altid samtalen personlig og hver nærværende.

Din arbejdsmentalitet er afgørende for succesen bag telefonrøret!

Du skal som person motiveres af konkurrence. Derfor er det en stor fordel hvis du som person er konkurrenceminded.Stil krav og forventninger til dig selv – hvorfor nøjes ? Afslag er en naturlig del af jobbet som telefonsælger. Derfor er det en forudsætning for at skabe succes at du ikke lader dig påvirke af et afslag, men blot tager den næste på listen med et smil. Gør det det klart for dig selv at det ikke er dig folk bliver fornærmede på, men konceptet med at blive uopfordret kontaktet. Hver dag er en ny start! Der vil der uden tvivl være nogle dage på jobbet som er bedre end andre. Kunsten er ikke at lad en dårlig dag på jobbet, påvirke den næste dag. (Learning by doing). Det bedste man kan gøre for sig selv hvis man er ny i et telefonsælgerjobbet, er at gribe “knoglen”, og kommer igang med at ringe.
Der er mange der tror at man sælger bedst hvis man hurtigt når at smide hele salgstalen i hovedet på modtageren. Det er ikke korrekt! Jo mere du får den potentielle kunde i tale, jo lettere vil du have ved at argumentere for dit produkt. Brug de informationer du får, til at sælge dit produkt til at behovsafdække. Kunden har altid ret. Den klassiske sætning er i den grad gældende indenfor telefonsalg. Sig aldrig kunden ikke har ret, men prøv i stedet at vend samtalen i en positiv retning hvis kunden ytrer sig negativt. ( skab et behov) Hvis du som telefonsælger bruger den samme salgstale igennem en hel dag er der stor chance for du kommer til at lyde som du læser direkte op fra en manuskript, hvilket skræmmer de fleste, opbyg i stedet en produktviden. Det kan betale sig at nær studerer det produkt du skal sælge, før du tager første opkald.  En god produktviden vil smitte af på din selvtillid og i din dialog med potentielle kunder.

Håber overnævnte kan bruges- rigtig god første ringe dag!

Jannich Rindom