Den sproglige fartbegrænsning – Af Jannich

 

Tirsdag morgen, og der er gang i en indledende B2B-præsentation i telefonen i det lokale callcenter:

 

HEJ – GODMORGEN! Du taler med Bent Bredsmil fra ‘Smadder Tele Consult BÜRO’, jeg håber du har en dejlig morgen og har fået det rigtige ben ud ad sengen, hahahaha ? Nu skal du høre; jeg ringer denne herlige morgen, fordi jeg har fået en idé om, at I derude på værkstedet godt kunne bruge vores helt nye tilbud på …. bla, bla, bla. Har jeg ret i, at jeg har fået fat i chefen for butikken? Jeg kunne nemlig tænke mig at spørge dig, hvor mange ansatte er I egentlig derude, chef?

 

Det tager ca. 7 sekunder at sige den sætning, og den lange svada af ord bliver efter en kort fordøjelses-pause besvaret med:

 

Hva’ siger du? ” – ” Undskyld, den fik jeg ikke lige fat i?

 

Den ihærdige sælger gentager sin mission og sit budskab – denne gang på 4 sekunder, for ikke at spilde nogen tid –  men bliver besvaret med:

 

Jeg er lige i gang med noget herude på lageret, og kan sgu ikke rigtigt høre hvad du siger, kan du ikke ringe senere? ”

 

Hvad der lige gik galt her, er måske ganske tydeligt. Men den vender vi lige tilbage til.

 

Det som telesælger Bent gjorde i denne situation, var netop det som han er allerbedst til, nemlig at tale i en frisk og hurtig tone. Bent er kvik i replikken og har ry for at have et overdådigt overskud af bemærkninger, der kan bruges i næsten alle salgssituationer. Også de negative. Han har en god energi, og siges at kunne fange ethvert negativt signal fra en kunde, og så være i stand til at transformere situationen – og vende den helt på hovedet – og gøre samtalen til en positiv og humoristisk oplevelse. Bent er faktisk en glimrende sælger – der kan afsætte pallevis af solcremeprodukter til obskure bygder i det nordlige Norge, mobilabonnementer der på en eller anden måde er bedre end alle de andre – eller træskostøvler til vestjyske minkfarmere, der allerede har mere end rigeligt i forvejen. Bent kan sælge – det skal han ha’.

 

Speed-talk, pep-talk og geniale, kvikke bemærkninger kan være fint nok i salg. Der kan faktisk komme en masse god humor ud af sådan en morgenfrisk og kampklar telesælger, når han forstår at ramme plet med retorikken. Specielt hvis man er i stand til at grine lidt ad sig selv. Der er en personlighed bag enhver sælger, og alle har deres egen stil og deres egne forcer, de bruger til arbejde med at skabe salg. Nogle er frembrusende, andre mere laid-back. Valget er individuelt og personligt. Og personlighed, det skal der være plads til.

 

 

Når sproget bliver jappet

 

Men der er en gennemgående stor og graverende fejl, som nærmest er ved at blive en tendens de fleste steder hvor der sælges og kommercialiseres: VI TALER FOR HURTIGT !

 

Der kommer simpelthen for mange ord ud af munden, på alt for kort tid. Og ordene der vælter ud af svælget på sælgeren, er ikke altid tydeligt udtalt. Der er ingen pauser i ordstrømmen, endelserne snappes af og ordene vælter – bogstaveligt talt – rundt i hinanden. Problemet er enkelt:

 

Modtageren får slet ikke det hele med – og forstår ikke budskabet.

 

Nu er der ingen der siger, at vi alle skal lyde som dronning Margrethe når vi taler, eller tale som personerne i en gammel dansk Morten Korch-film fra halvtresserne. Vi behøver heller ikke at tale rigsdansk, for det kan faktisk være ganske charmerende at lytte til danske egnsdialekter. Nogle ting, sælges faktisk bedst på jysk – siges der.

 

Men vi skal tale TYDELIGT. Fik I fat i den: T Y D E L I G T. Af den simple årsag, at vi skal forstå hvad der bliver sagt.

 

Hvis ikke folk forstår hvad vi siger – eller det budskab vi prøver at få frem – så kan det jo være lige meget med at åbne munden. Så kan vi lige så godt holde den lukket.

 

I det fleste tilfælde, så hjælper det at tale blot en smule langsommere. At sætte lidt luft i mellem hvert ord – og gøre det hele lidt mere forståeligt. Prøv det – og man vil høre effekten med det samme.

 

Få budskabet helt ud

 

Det kan godt være, at du i det daglige kan tale lige så sejt som en østkyst-rapper på bevidsthedsudvidende stoffer, og at du kan fremtrylle ord som ren magi. Men for at verden skal kunne få del af de ting du så flot kan udtrykke, så kræver det at verden lytter. Og nogle gange, så er verden faktisk alt for distraheret til at kunne lytte – og så er der ingen der fatter en meter af hvad du siger. Uanset hvordan du siger det.

 

Der er masser af grunde til, at folk ikke lytter – eller bliver distraherede. Der kan være støj på kontoret, larm i værkstedet og sus i lagerhallen. Nogle gange er selv de bedste mobilforbindelser ikke særligt tydelige, når vi taler i telefon. Der må være en million årsager til, at vi ikke altid kan høre hinanden så godt som vi tror. Der er distraktioner fra kollegaer, chefer, trafik, musik, sociale medier og alverdens andre ting. Derfor er det langtfra alle, der er opmærksomme – bare fordi vi taler til dem.

 

Når man ringer til et kundeemne (fx som når Bent Bredsmil ringer til den jyske minkfarmer), så kan det godt være at kunden har tid, og synes det kunne være noget så hyggeligt, at sidde og have en samtale med dig. Men det kan også være, at han er ved at køre rundt med fodervognen, samtidig med han er ved at beordre en elektriker i gang med at installere flere volt i minkhegnet, at staldkarlen skal irettesættes –  eller at fru Karen netop har kaldt ham ind til frikadeller i frokoststuen. Altså: at han IKKE har hverken lyst eller tid til at tale med dig lige nu, og da slet ikke kan koncentrere sig om at høre på salgstilbud – uanset hvor gode de er – når nu dellerne står på bordet.

 

Den professionelle salgscoach Jannich udtaler: ‘Sæt farten ned’

 

Jannich fra virksomheden Rindom & Co. Consulting ApS https://jannichrindom.dk/lej-en-salgschef/ , gør opmærksom på, at sælgerens TALE er hans måske vigtigste værktøj. ”Det er vigtigt at kende sine værktøjer”, lyder det fra Jannich , ”og endnu mere vigtigt, at vide hvordan ens tale har indflydelse på de folk man taler til”. Jannich har en lang karriere bag sig som, salgschef, salgsdirektør og Coach for alle typer salgsvirksomheder, og nævner det vigtige i, at forstå talens magt:

 

”Det handler om at forstå effekten af det man siger, og hvordan man udtrykker sig effektivt. Idéen er jo, at kunne komme frem til modtageren med sit budskab, og det kan gøres på mange måder. Det kræver først og fremmest, at man gør sig bevidst om, at sproget er noget der kan arbejdes med. At det kan ændres og kan forbedres. Der er ting som fonetik, udtale og forskellig sprogbrug til forskellige situationer. Det kræver også, at man udvikler sin empati, for at kunne sætte sig i modtagerens sted – og begynde at tyde hvordan ens talestrøm modtages af andre. Der er masser at arbejde med, når man taler om sproget og om talen. Og nogle gange, kan blot ganske få justeringer i ens måde at tale på, have ganske stor effekt. Ikke mindst, hvis man husker at drosle hastigheden lidt ned”, lyder det – langsomt og tydeligt.

‘Sælger, kend dine værdier’ Af Henrik & Jannich

 

 

Som sælger kan man altid se drømmescenariet foran sig: En ny kunde ved på forhånd præcist hvad han vil have, kommer direkte til dig – og lægger en megaordre der næsten får øjnene til at løbe i vand. Du skal egentlig bare lytte, tage imod bestillingen – og så forsøge ikke at tabe hele kæben ned på skrivebordet. Og så ellers begynde at tænke over, om den kommende provision skal bruges til den næste ferierejse – eller noget helt andet.

 

Men selv om alt kan lade sig gøre i salgsverdenen – og nogle gange gør det – så er den slags scenarier mest noget man ser på film, og sjældent noget man oplever mandag morgen foran sit skrivebord.

 

Og man ved det jo godt. At gode salg som regel kræver det som man kalder ganske almindeligt hårdt arbejde. At opbygge gode og solide relationer til den verden du omgås i, at skrue op for charmen, og gøre en ihærdig og anstændig indsats.

 

Man hvad er en ihærdig og anstændig indsats, egentlig? Handler det om at være vedholdende, udholdende – og køre på indtil en fisk bider på krogen? Svaret kunne være: ”Ja, måske”. Eller: ”Nej, ikke nødvendigvis”.

 

Det kan altid betale sig at spørge os selv: Findes der mon metoder og teknikker vi ikke har benyttet os af før, der måske kan skabe bedre salg? Som vi kunne drage nytte af?

 

Vi er jo alle forskellige som sælgere, med forskellige personligheder og individuelle forcer. Men vi kan sagtens køre fast i en tendens til at bruge de samme teknikker og jargoner dag efter dag. Måske man af og til bør søge ny inspiration – og overveje om der findes andre dyder og værdier, man kunne tilføje i sit daglige arbejde. Nogle gange, er det nemlig ikke ret meget der skal til, før vi kan ændre markant på den måde vi sælger. Selv blot små justeringer af ens faste rutiner, kan af og til skabe positive forandringer.

 

Jannich om alternative værdier i salg

 

Vi taler med salgscoach Jannich fra virksomheden Phoner2Support, om ikke at køre fast i rutinen: ”Der findes så mange værdier i salg, at det nærmest er en utømmelig kilde til ny inspiration i det daglige arbejde, hvis først man begynder at dykke ned i temaet”, siger Rindom, der i en årrække har fungeret som salgschef og arbejdet intenst med coaching i salg. ”At arbejde med værdier i salg, kan være utroligt inspirerende og givtigt, for der dukker altid nye værdier og egenskaber op, som man ikke lige havde tænkt på, og som kan give sælgeren et ordentligt skub i den rigtige retning. Det kan være alt lige fra gamle dyder som etik og høflighed, til nye teknikker i sprogbrug og måden vi præsenterer os selv på. Der er uendeligt mange gode værdier, som kunne gavne enhver sælger, men som man slet ikke har tradition for at benytte i salgssituationer. Og det er jo en klar fejl”, lyder det fra den erfarne salgscoach. Listen er lang, men her kommer 5 gode bud fra Jannich, på alternative værdier i salg:

 

 

Tålmodighed

 

Der er fart over feltet alle steder i vores hverdag. Ikke mindst det kommercielle marked i forretningsverdenen, er præget af en hvinende utålmodighed og stadig større krav om at alting skal udføres på rekordtid og helst i går. Men utålmodighed har det med at kvæle kvaliteten i vores arbejde, giver en unødvendig og meningsløs stress – og hverken stress eller utålmodighed kan vi bruge til noget som helst. Så prøv at tænk på tålmodighed som en egenskab du kan have gavn af – og lad være med at hoppe på eksprestoget allerede fra morgenstunden. At udvise ro og tålmod, er faktisk god stil. Det viser nemlig at du har overskud og tid til at tage dig af dine kunder.

 

Brug sproget

 

Den ordstrøm der kommer ud af munden på en sælger, er altafgørende for hvordan et budskab modtages af den der lytter – altså kunden. Derfor er det absolut ikke ligegyldigt, hvordan man taler. Det er heller ikke ligegyldigt, hvem man taler til.

Sprogbrug i salg er et undervurderet tema. Vi kan arbejde med sproget på en konstruktiv måde. Hvis vi begynder at tænke over hvordan vi taler og hvem vi taler med, kan vi ændre den måde vores kunder opfatter os på. Det handler faktisk om empati, og at tænke over hvordan vi bedst bruger vores eget sprog – inden vi åbner munden.

 

Lytte

 

Vi har været inde på det før, men det kan ikke siges nok: Lær at LYTTE. Det er ikke nok bare at give din kunde tid til at tale, og så derefter tonse videre med din egen salgstale. Det gælder om at forstå hvad din kunde siger. At fortolke de signaler som kunden kommer med, og at kunne bruge dem fornuftigt. Det vil fx sige, at kunne hjælpe kunden med hans behov – og at give ham en personlig service. Der er mange værdifulde informationer man kan tilegne sig ved at lytte, så brug dem.

 

Hilse

 

I Danmark har vi fået en dårlig vane – vi hilser efterhånden kun med et: ”Hej”, som det eneste gældende udtryk. Vi siger ”Hej” til morgen, middag, aften og nat – når vi mødes med folk, eller når vi tager afsked med dem. Også når vi hilser på nye mennesker, vi aldrig har mødt før: ”Hej, hej du”! Det er som om man har valgt at sige: ‘Hvorfor i alverden skulle vi dog bruge tid og kræfter for at bruge en masse besværlige ord – hvis vi kan nøjes med at presse dem alle ned i et og samme ord?”

I resten af verden, bruger man stadig udtryk som: ‘God eftermiddag’, ‘godaften’, ‘det er mig en glæde’, ‘hvordan har du haft det?’, ’til vi ses igen’ – man bruger en næsten uendelig række af velmenende hilsner i alle afskygninger.

Har du en personlig måde at hilse på dine kunder og nye samarbejdspartnere, som ikke nødvendigvis blot er et ”Hej”?

 

Personlighed & Mod

 

Før i tiden var sælgere ganske farverige. Den ældre generation af det man kaldte ‘handelsrejsende’, havde ofte en tendens til at være ret store personligheder. Enten i måden de talte på, eller ved den måde de første sig frem. Hvad enten de havde for vane at køre i amerikanske Cadillac’s, at ryge cubanske cigarer eller at gå med blød hat – så stak de ud fra mængden og havde tilegnet dem deres helt egen personlighed. Det var en force dengang, at skille sig ud fra mængden. Det gør vi ikke mere – vi er derimod blevet strømlinede, og måske lidt kedelige på den front.

Der er ingen der siger, vi skal tilbage til hurtigtalende dørsælgere, stribede slips og storternede jakkesæt – men vi skal turde at bruge vores personlighed. Vi skal have mod til at være os selv, udvikle vore egne kvaliteter – og vi må gerne stikke ud fra mængden, hvis vi har lyst til det.

Sprogforvirring i salgsafdelingen

Sprogforvirring i salgsafdelingen

De gange jeg er blevet ringet op af en telesælger eller fået et telefonisk tilbud om at deltage i en meningsmålingsundersøgelse – er samtalen altid startet med at lyde som en tysk autobahn på en fredag eftermiddag midt i myldretiden. Masser af fart over feltet – en masse information kommer ud af røret – på meget kort tid. Det virker som om sælgeren forsøger at mase 350 ord ind i en kvik åbningsreplik der højst må vare i 20 sekunder. Det er tydeligt at sælgeren forsøger at gøre et godt stykke arbejde og levere en ivrig og informativ indsats overfor kundeemnet – men det ender som regel med at have den modsatte effekt: Det virker forvirrende at høre på, det er på ingen måde klart og tydeligt – og man ender som regel med at smide røret på. Det holder bare ikke.

 

At tale for hurtigt er ikke bare en dårlig idé i salgsverdenen, det er også en uskik der er ved at blive en generel tendens i måden vi bruger vores sprog på til dagligt. Mange af os lever i en fortravlet og stresset hverdag, hvor tempoet bare generelt er højt og ofte oppe at snappe i det røde felt. Det påvirker faktisk det sprog vi taler, og det er ikke altid til det bedre. Vores tale bliver stresset, overfladisk og uforståelig, når vi skærer vi endelserne væk i de ord vi bruger og ikke udtaler det vi siger tydeligt nok. Sproget bliver sjusket, og de budskab der egentlig var grunden til at åbne munden – det kommer slet ikke igennem. Så gear ned og træk luft ind, der sker ikke noget ved at være 2 minutter mere om at sige det du skal – at være bevidst om at tale bare en smule mere langsomt, gør faktisk dit sprog meget bedre.

 

 

Sproget ændrer sig

 

Det sprog vi taler ændrer sig med tiden. Se bare hvordan vi selv taler forskelligt i forhold til vores forældre eller vores børn. Både ord og udtryk forandrer sig en hel del i forhold til forskellige generationer, vi kan tydeligt høre forskel, når vi ser gamle film eller hører hvordan vores bedsteforældre talte. Der er selvfølgelig forskel på hvor i landet vi kommer fra, og der er også forskel på de ord og udtryk der er sådan lidt ‘på mode’. Både i forhold til alder og hvor folk stammer fra geografisk.

 

Der er udtryk som den den lidt ældre generation ville benytte, ganske som unge fra provinsen, som unge københavnere ikke ville drømme om at bruge, fordi de er gået af mode for længst. Siger man til en københavner: ”Sikke dog en smart bluse du har der”, vil københavneren tænke at man er lidt af en bonderøv. Og omvendt er det, hvis man kommer med nye, seje og friske udtryk på klingende og affekteret københavnsk til en person fra Nørre Nebel. Så vil jyden mene at der er tale om en københavner-snude, der føler sig højere hævet end alle andre. Sproget kan simpelthen få folk til at virke arrogante, blot ved den måde det bliver brugt på. Hvis man derimod rammet rigtigt, og taler et sprog som lytteren synes om – så vil man blive betegnet som sympatisk, venlig og en som har ‘smil i stemmen’.

 

 

Sprog er et værktøj

 

Som sælgere er sproget det værktøj vi har at arbejde med. Hvis vi møder vore kunder fysisk, så har vi også kropssprog, øjenkontakt og alt muligt andet der spiller ind, men hvis det handler om telesalg, eller blot en almindelig forretningssamtale over telefonen, så er sproget den nøgle der afgør udfaldet af samtalen – og som kan lukke en aftale eller et salg. Derfor er det vigtigt, at vi som sælgere gør os bevidste om det sprog vi bruger og hvordan vi taler. Også om at være bevidste om hvordan andre taler, fordi det kan give os en god og vigtig information om hvem de er.

 

Som før nævnt, så er der for sælgeren himmelvid forskel på, om man fører en samtale med en garvet landmand fra Jylland, en ældre advokatsekretær fra Espergærde eller en ung håndværker fra Amager. Produktet du sælger kan måske være det samme, men måden det sælges på er særdeles forskellig, og her kommer sproget ind i billedet. Det kan bruges som værktøj (eller våben) til at nærme sig sin kunde. Hvis man er bevidst om sit sprogbrug – det vil sige at man faktisk reflekterer og tænker over hvordan man selv lyder i andres ører – så er man kommet et meget langt skridt videre til at forbedre sin salgs-performance.

 

 

 

Jannich Rindom: ”Tænk over hvem der tales til”

 

Jannich Rindom fra virksomheden Phoner2Support har i en længere årrække arbejdet med forskellige grene af coaching og instruktion af medarbejdere inden for salg og marketing. Han er enig i, at vores brug af sproget har en kæmpe betydning for arbejdet som sælger. Effekten af et godt (eller dårligt) sprog, har måske en meget større effekt end de fleste af os er klar over.

 

”Bare det at være bevidst om effekten af forskellig sprogbrug, kan gøre hverdagen nemmere for enhver sælger”, lyder det fra Jannich Rindom. ”Mange sælgere er nemlig slet ikke vidende om de små detaljer i sproget, der kan fodre respekt for kunden og i sig selv være med til at skabe positive salgsoplevelser”. ”Faktisk kan alle sælgere gøre sig selv en kæmpe tjeneste, ved at tage nogle få minutter til at forberede sig på den samtale man skal til at føre”.

 

Rindom gør opmærksom på, at inden man overhovedet tænker på at åbne munden, gælder det om at vide med hvilken person man skal til at føre en samtale med – og derefter justere sit sprogbrug i forhold.

 

Det kan ikke nytte noget at bruge udtryk som: ”det er fucking nederen”, hvis man er i færd med at skabe kontakt med et større firmas indkøbsafdeling. På vej gennem junglen af omstillinger sidder der ganske sikkert en sekretær af den gamle skole, der simpelthen ikke gider at høre på den slags sprogbrug. Du vil lige så stille blive listet ud ad bagdøren og aldrig høre fra firmaet igen.

 

Eller tag nu situationen med en ung toptunet salgsassistent, der synes det lyder fremragende at sige: ”Det produkt her spiller altså bare max for sejt” til sin kunde. Han benytter sig af et et sprog der nok lyder ganske fint til hans jævnaldrende brødre ude på gaden, men ikke til en kunde. Hvis nu leadet i den anden ende af røret er en moden, respektabel forretningsmand der selv har lært vigtigheden i at tale pænt dansk, så falder replikken til jorden med det samme og er ikke til at redde. Man har mistet al respekt lige fra start.

 

”Lige som med alle andre teknikker der benyttes i moderne salg i dag, bør sproget være med i de forberedelser der gøres brug af i virksomhederne, også selv om vi har det med at tage den slags for givet og typisk betragter sproget som noget vi ‘har med hjemmefra’ og ikke kan ændres. Men hvis man ønsker at træne sine medarbejdere  til at blive bedre og mere effektive sælgere, kommer vi ikke uden om, at korrekt sprogbrug er en lige så vigtig salgsteknik som enhver anden”, lyder det slutteligt fra Jannich Rindom.

 

‘Salg er et håndværk’ Af Jannich Rindom & Henrik Frier. 

 

 

I en tid med nemme, hurtige og masseproducerede produkter, er der igen begyndt at fremspire et marked for varer i bedre håndværksmæssig stand. Kvalitet er nemlig ikke altid det første man har fået øje på, i den jungle af discounttilbud og billig internethandel som markedet er fyldt med i dag. Men kunderne ønsker i stigende grad kvalitet – og der er tegn på en større efterspørgsel på varer i god, ‘gammeldags’ kvalitet.

 

‘Fast Food’ er blevet til ‘Slow Food’ fordi folk rent faktisk ønsker at beholde god kvalitet i madlavningen og spise mad der er tilberedt med bare en anelse sjæl. Begrebet ‘retro’ er blevet populært, fordi det tager folk tilbage til de kvaliteter, farver og designs der var engang. Også i tøj og mode, begynder folk at efterspørge en bedre kvalitet, og ikke kun de billigste varer der ligner en krøllet hagesmæk efter at have været en tur i vaskemaskinen. Nogle gange er der bare ingen lette udveje udenom at tilbyde en kvalitet der holder.

 

Også serviceydelser handler om kvalitet. I høj grad. Når man tænker tilbage på de gammeldags uddannede tjenere, der nu er afløst af unge piger med botoxlæber og piercinger, kan man næsten komme til at savne den form for kundeservice der var engang. Tag ikke fejl, tøserne ser da godt ud, men når det gælder om at yde vaskeægte kundeservice hvor problemer opstår og skal løses på stedet – så kan det godt gå hen og knibe lidt med empatien og erfaringen hos de unge. Der er også markant forskel på den service man fik hos flyselskaber i 80´erne, i forhold til at sætte sig op i en discountairline i dag. Vi taler om at ægte kundeservice ikke handler om at se godt ud, men derimod om at gøre klienten til en glad og tilfreds kunde, der vender tilbage igen og igen. Vi taler om, at kundeservice var et håndværk.

 

Salg er på ingen måde anderledes end andre serviceydelser. Salg er også et håndværk, hvis det gøres ordentligt og man husker at se på faget som et håndværk. Dels har sælgerjobbet en del flere aspekter og teknikker end de fleste forestiller sig – dels så har netop salgsbranchen en helt særlig mulighed for at tilbyde kundeservice der ikke er set siden Jan Carlzon rev pyramiderne ned i SAS engang i firserne.

 

 

Phoner2Support: ”Salg og kundeservice hører sammen”

 

Salgschef og salgscoach Jannich Rindom fra virksomheden Phoner2Support, har i flere år beskæftiget sig med forskellige grene af salgsbranchen, og er slet ikke i tvivl om, at salg er et håndværk. Han kommer også ind på relationen mellem salg og god kundeservice:

 

”Spørger man den lidt mere modne generationen fra dengang, vil de sige at salg og kundeservice hører sammen som snaps til en sild, eller salt på en æggemad – det ene kan ikke fungere uden det andet. Opstår der problemer med en vare, en ydelse eller et salg, eller er der behov for rådgivning – så skal kunden da hjælpes og assisteres til problemet er løst. Det er helt almindelig sund fornuft og klar logik for de fleste”.

 

”Men problemet er”, lyder det fra Jannich Rindom, ”at nogle salgsbrancher efterhånden er blevet så aggressive i deres stil, at de har udviklet deres salgsteknikker nærmest til perfektion, men ikke tilsvarende har optimeret den kundeservice de tilbyder deres klienter. I nogle tilfælde er firmaers kundeservice simpelthen sparet væk, aldrig nogensinde blevet etableret – eller også sidder man på vent i 20 minutter i en irriterende telefonkø, hvor man hører høj og skrækkelig muzak – inden man endeligt kommer frem til en dum og fatsvag gås der hedder ‘S….’ i den anden ende af røret, der ikke har det mindste begreb om hvad du taler om, og som ikke er i stand til at hjælpe dig. En form for ‘kundeservice’ der faktisk gør problemerne meget værre – og kunden endnu mere frustrere”, forklarer Jannich Rindom med et smil på læben.

 

Sandheden er selvfølgelig, at S…. hverken er dum eller fatsvag, men at virksomheden har valgt at ansætte en ung studine som billig arbejdskraft, og glemt alt om at instruere i det håndværk der skal udføres. Det er som at sætte en første års murerlærling til at bygge en domkirke – det kan ikke lade sig gøre.

 

Problematikken er egentlig meget simpel: Alt det positive omkring et godt salg, falder pladask til jorden hvis ikke sælgeren, eller virksomhedens kundeservice, er i stand til at hjælpe og udbedre de små fejl, der altid vil opstå ifm. levering, antal, pris, farve, antal, abonnement eller andet. Man kan ikke tillade sig at lade den del af salgsprocessen sejle, og kun fokusere på at brage salget igennem. Det er dårlig stil – og kunderne hader den slags.

 

 

Vil du hjælpe kunden – så gør alvor af det

 

Vi kender alle de øjeblikke der kan opstå, når vi bør ringe til en kunde, men egentlig ikke har lyst. Vi ved der er problemer forbundet med opkaldet, og en eller anden kompliceret sag der skal løses og som tager tid. Vi ved også, at kundens forventninger er store – måske større end dem vi er i stand til at indfrie. Så hvad sker der, når du har et øjeblik som dette og stadig skal levere fuld opmærksomhed til kunden? Der sker ikke andet, end at du bliver nødt til at ‘levere varen’, hvis ikke du vil miste kunden. Det eneste der er at gøre, er på en eller anden kreativ måde, at give kunden en positiv oplevelse og løse situationen. Hårdt arbejde? Ja, måske – men vigtigt arbejde! For kunderne er meget opmærksomme på, hvordan de bliver betjent i sådanne situationer, og er kun et lille, enkelt skridt fra at handle andre steder, hvis ikke de bryder sig om måden der bliver handlet på i netop din geschæft. Hvis man giver kunden den kedelige oplevelse af, at skulle diskutere med salgspersonalet eller tale med en ophidset salgsleder, så vil virksomheden gøre sig selv en bjørnetjeneste. For selv om kunden til sidst ender med at købe varen/ydelsen, og betale regningen, så vil denne kunde være så utilfreds med oplevelsen, at han uden tvivl vil give firmaet en dårlig omtale i lang tid fremover. Den slags har det med at sprede sig som ringe i vandet, og dårlig omtale er der ingen der ønsker.

 

For at undgå situationer som denne, gælder det om at være forberedt. At levere god kundeservice, er ikke nødvendigvis det samme som at være en god sælger. Træn dig selv – eller træn dit team – i at håndtere kunder på den rigtige måde. Start med at lægge alt hvad der hedder irritation og dårligt humør fra dig. Den slags kan ikke bruges til at udøve kundeservice. Det handler om at være væbnet med tålmodighed og ro, evnen til at lytte – og så kende de værktøjer du kan bruge overfor virksomhedens kunder. Hvis du rent faktisk kan hjælpe kunden, og give ham følelsen af at virksomheden støtter ham – så har du vendt en dårlig situation om til en positiv. Kunden vil huske den positive oplevelse og komme tilbage næste gang. Og dig selv? Ja, du vil få en mere behagelig arbejdsdag.

 

 

Kunden har altid ret… eller har han?

 

Man sagde engang, at ‘kunden altid har ret’. Javist, den slags er måske lettere sagt end gjort – men alligevel: driver du ikke i forretning på grund af dine kunder?

 

For endnu en gang at vende tilbage til de “gode gamle dage”, så hilste de fleste forretningsdrivende deres kunder ved navn. Uanset hvor du handlede, så blev man mødt med en sympatisk hilsen, en høflig tiltale og en form for respekt. Denne type kundepleje var ganske rar for klienten, men blev også præsteret fordi det var “godt for forretningen”. Et godt og respektfuldt forhold mellem forretning og klient, har alle dage været del af god forretningsføring. Har man den slags kundepleje i tankerne i dag – og ville det ikke være fordelagtigt at udføre den slags i en ny og moderne virksomhed?

 

At blande gammeldags pli og tone med moderne kundepleje, er faktisk ikke så svært. Et konsekvent smil, en venlig hilsen og ikke mindst en ægte interesse for din kundes trivsel, er noget der bør ligge i rygraden hos enhver virksomhed. At kunder ønsker at bruge deres tid og spendere deres penge i din virksomhed, er noget der altid bør være en taknemmelighed for. Husk, at ingen virksomheder ville kunne eksistere, uden deres kunder.

 

Sjov på arbejdet er ‘serious business’ udtaler Jannich Rindom

Sjov på arbejdet er ‘serious business’

 

Det er tidligt mandag morgen og vækkeuret hopper og danser på sengebordet. Weekenden er i den grad slut og en ny arbejdsuge venter. Følelsen af ”åh, nej” er den første tanke der krydser gennem hovedet inden man åbner øjnene, og man kan allerede mærke en begyndende stress over alle de uoverskuelige arbejdsopgaver der venter på jobbet.

 

Hvis du kan nikke genkendende til denne fornemmelse, er du absolut ikke den eneste. Faktisk er der rigtigt mange mennesker, der føler det lidt som en nitte at skulle gå på arbejde. Undersøgelser viser, at umotiverede og utilfredse medarbejdere overgår glade og begejstrede medarbejdere med 2 til 1.

 

Kunne man forestille sig, at vågne op og føle sig ramt af motivation og arbejdsglæde? At det var så sjovt at arbejde at man ligefrem glædede sig til at komme af sted på job og lystigt fløjtede af sted på cyklen hver morgen? Det er sjældent det går så vildt for sig, men arbejdsglæde og motiverede medarbejdere er faktisk i fokus hos mange virksomheder. Arbejdsgivere og ledere er nemlig begyndt at indse, at sjov på arbejdet kan bekæmpe dårlig moral og løfte den positive energi på arbejdspladsen. Hvis medarbejderne har det sjovt, vil de arbejde hårdere, blive længere i jobbet og være mere engagerede i virksomheden. Og når den slags sker, så begynder arbejdsgiverne at åbne øjnene og finde det store smil frem.

 

Det er svært at tro på, at begrebet ”sjov” kan påvirke en hel organisations succes. Men opmærksomheden for at skabe bedre velvære og større arbejdsglæde blandt medarbejderne, er i den grad stigende. Undersøgelser viser, at virksomheder der har fokuseret på begrebet, har skabt mere tillid mellem de ansatte og ledelsen, bedre og mere effektiv kommunikation, gjort brug af mere kreativitet og skabt bedre kammeratskaber de ansatte imellem. Det er næsten bemærkelsesværdigt, hvor meget positivt der kan komme ud af at have lidt mere sjov på arbejdspladsen og ved at skabe en positiv kultur på jobbet.

 

”Sjov” og arbejdsglæde kan altså være en værdi for virksomhederne. Tørre tal viser soleklart, at hvis de ansatte har det sjovt og trives med deres arbejde – så højnes moralen så meget i hele virksomhedskulturen, at det giver større omsætning og kan ses positivt på bundlinjen. Man kunne endda spekulere videre i begrebet og kalkulere, om ikke små, glædelige og sjove indgreb i arbejdsdagen, måske ville bringe endnu bedre resultater end både ekstra bonusser eller dyre lønforhøjelser. Indslag som firmaudflugter, spontane frokoster, sjove præmier, motiverende foredragsholdere – eller hvad man nu kan finde på, og som passer ind i firmaets kultur – kan måske være en endnu bedre belønning af medarbejderne, end den traditionelle bonus eller lønforhøjelse. Husk på de positive sideeffekter: At arbejde hos et firma der værdsætter “sjov”, giver lavere sygefravær, færre tilfælde af stress og mindre udbrændthed hos de ansatte. Hvem ville have troet, at sjov og succes kunne gå hånd i hånd på den måde?

 

 

Jannich Rindom om at bryde de traditionelle værdier

 

Men gælder det så bare om at hyre en tilfældig pauseklovn der giver hele kontoret grineflip, og så kører det hele som smurt i olie? I en samtale med Jannich Rindom fra firmaet Phoner2Support, kommer den erfarne coach ind på, at det handler om en holdningsændring i den traditionelle ledelsesstil. ”Det handler isoleret set ikke om hverken om grineflip eller pauseklovne, det handler mere generelt om at give værdi til noget man ikke traditionelt har opfattet som værdifuldt”, siger Jannich Rindom, der i flere år har beskæftiget sig med coaching inden for bl.a. salg og ledelse.

 

”Man har altid talt om, at nøglen til god personalepleje handler om at medarbejderne

bliver hørt og får den anerkendelse de har behov for på jobbet. Man taler om tillid, ægthed, samarbejde og empati i forholdet mellem medarbejdere – og også mellem personale og ledelse. Alle disse ord er selvfølgelig meget vigtige, men der findes faktisk et ord som traditionelt er helt fraværende – og som sjældent bruges i forbindelse med arbejde og job. Ordet er ‘sjov’”, lyder det fra Jannich Rindom.

 

”Arbejde kan give os alle en følelse af præstation, kammeratskab, og at ‘høre til’ et sted i verden. Men det er nok ikke mange der vil beskrive følelsen af arbejde, som ‘sjovt’.  Det er sjovt når vi går på pub med vennerne, når vi leger med vores børn, tager på vandreture i Alperne, læser en god bog – eller hvad der nu får en til at trække på smilebåndet. Men det er nok mere tvivlsomt om en lang lørdag på kontoret for at fixe det fordømte regneark, er noget vi ligefrem synes er sjovt…

Alligevel vil mange af os sige, at vi ofte nyder de egentlige opgaver i vores job, det miljø vi gør det i, eller forholdet til de mennesker, vi gør det med – og at denne nydelse i høj grad bidrager til vores følelse af engagement i vores arbejde. Fordi helt grundlæggende, så kan vi faktisk godt lide at arbejde og producere, det får os til at føle os nyttige og virksomme, og giver os samtidig en fællesskabsfølelse. Derfor er det vigtigt at få de to begreber flettet bedre sammen og fungere som en enhed”, afslutter Jannich Rindom.

 

Det rejser et interessant spørgsmål til arbejdsgiverne. Hvis de virkelig bekymrer sig om medarbejderinddragelse og livskvalitet, bør de så ikke forsøge at gøre arbejdspladsen og selve arbejdet mere sjovt?

 

 

Den sunde balance

 

Skeptikere vil sikkert mumle surt, at arbejde simpelthen ikke skal være sjovt. Det er serious business, og hvis du griner og laver sjov, så er du ikke seriøs nok. Og der er en vis sandhed i. Vi har alle været på kontorer, hvor det ikke virker som om de laver noget overhovedet, bortset fra at tale om gårsdagens fodboldkamp, skrive sms’er og engagere sig i meningsløse samtaler der ikke fører noget fornuftigt med sig. Dette bringer på ingen måde nogen livskvalitet med sig, fordi ingen har noget godt forhold til det arbejde de udfører. Det handler jo ikke bare om at have det sjovt, men om at få arbejdet til at være sjovere. At sjov godt kan bruges på en arbejdsplads – ikke at det skal være enten eller.

 

For selvfølgelig duer den anden ekstrem heller ikke. At sidde otte timer om dagen i et glædesløst miljø, hvor der hersker en disciplinær stemning og det dårligt er tilladt at tale sammen – er jo ikke nogen måde at drive en moderne arbejdsplads på. Sådan et miljø bringer jo ingen form for livskvalitet eller arbejdsglæde hos de folk der arbejder der, og medarbejderne vil med garanti finde et andet job i løbet af kort tid. Her vil virksomheden havde en stor personaleomsætning, et stort sygefravær og en utrolig masse tabt potentiale.

 

Som med mange ting handler det om at finde en sund balance mellem de to. Det kræver egentlig ikke andet end lidt fokus på temaet og så en god forvaltning. Et acceptabelt niveau af sjov defineres sjældent, når virksomhederne taler om deres virksomhedskultur, men det kunne sagtens være en god rollemodel for mange virksomheder. Det bør komme som en åben politik fra ledelsen, om hvor længe det fx er i orden at stå og sludre i kaffestuen (fem minutter er måske fint, men en time er det nok ikke), om vittigheder og sjove hændelser er ok for at bryde rutinen – og i det hele taget hvor meget tid man kan tillade sig at bruge i virksomheden, på sjov og ballade der intet har med virksomheden at gøre.

 

Det kan ikke altid nemt at finde den rette balance, hvad der for den ene person er sjov og ballade, er for andre en irriterende distraktion. Vi er alle forskellige. Men hvis lederne er i stand til at vise, at det er muligt at være både professionel og menneske, med alt hvad det indebærer, så kan vores kollektive livskvalitet stige, og gøre dit job bedre – faktisk så godt, at det kan få dig ud af sengen om morgenen.

 

Du kan læse mere om hvad Jannich Rindom fra Phoner2support kan gøre for din virksomhed her:

 

Det gode møde – af Henrik F. Hansen & Jannich Rindom

Der er gode møder og der er dårlige. Dårlige møder synes at vare ved for evigt, man synes aldrig at man kommer frem til sagens kerne og man undrer sig over, hvorfor man egentlig er kommet. Det gode og effektive møde, giver dig derimod masser af god energi og en følelse af, at man har opnået noget nyt og konstruktivt.

 

Jannich Rindom fra phoner2support mener at der findes masser af metoder til at skabe et godt møde. At sikre sig et effektivt resultat af mødet, er hvad det handler om. Men hvad er et ‘effektivt’ møde? Det kan koges ned til tre ting:

 

  1. At mødet objektivt opfylder de mål der er sat for mødet.
  2. At mødet tager et minimum af tid.
  3. At deltagerne føler, at de har deltaget i et fornuftigt forløb med et konstruktivt formål.

 

Hvis du strukturerer din mødeplanlægning omkring disse tre grundlæggende kriterier, bliver resultatet et effektivt møde.

Mødets mål

Et effektivt møde tjener et formål. Det handler om at opnå det ønskede resultat. Det er vigtigt at kende de mål der er sat. Alt for ofte indkalder folk til et møde for at diskutere noget uden virkelig at overveje, hvad et godt resultat ville være. Derfor bør man gøre sig klar over følgende:

 

Ønsker du at der tages beslutninger?

Ønsker du at der skal genereres ideer?

Ønskes statusrapporter?

Skal der kommunikeres?

Ønsker du at lægge planer?

 

Alle disse spørgsmål er eksempler på mødemål. Inden du foretager nogen mødeplanlægning, skal du fokusere på dit mål.

For at finde frem til hvad dit mødemål er, kan du udfylde denne sætning:

”Ved afslutningen af mødet vil jeg have gruppen til at … ”

 

Med slutresultatet klart defineret, kan du derefter planlægge indholdet af mødet og afgøre, hvem der skal være til stede.

Brug tiden klogt

Tiden er en værdifuld ressource, og ingen ønsker at spilde deres tid. Med den tid vi alle bruger på møder, skylder du dig selv og dit team, at strømline mødet så meget som muligt. For hvis man spilder tiden i et møde, er tiden spildt for alle der deltager. For eksempel, hvis en deltager er 15 minutter forsinket til et otte-personers møde, siger man, at den pågældende har kostet to timers tabt aktivitet.

 

Når du sætter mål for hvad der skal gennemgås på selve mødet, bør alt hvad der foregår på mødet handle om disse mål. Hvis det ikke gør det, er det overflødigt og bør ikke medtages.

For at sikre, at du kun dækker hvad der skal dækkes, og du holder dig til relevante aktiviteter, skal du oprette en dagsorden der kan sikre, at mødet holdes kørende på mål og tid.

For at udarbejde en dagsorden skal du overveje følgende faktorer:

 

Prioriteter – hvad skal absolut dækkes?

Resultater – hvad skal du nå på mødet?

Deltagere – hvem skal deltage i mødet?

Sekvens – i hvilken rækkefølge dækker du emnerne?

Timing – Hvor meget tid vil bruge på hvert emne?

Dato, sted og klokkeslæt – hvor og hvornår skal mødet finde sted?

 

Med en ide om hvad der skal dækkes – og hvor meget tid der skal bruges – kan du begynde at forberede de ting der skal udarbejdes på forhånd. Hvad skal deltagerne vide for at få mest muligt ud af mødetiden? Og hvilken rolle forventes de at udføre i mødet?

 

Hvis der er indkaldt til møde for at løse et problem, så bed deltagerne om at komme forberedt med en levedygtig løsning. Hvis du diskuterer et igangværende projekt, bør hver deltager have opsummeret hans fremskridt til dato, og kan dele informationen med andre.

At tildele et bestemt emne til diskussion til forskellige mennesker, er en anden god måde at øge engagement og interesse på. På dagsordenen skal du angive, hvem der vil lede diskussionen eller præsentationen af hvert emne.

 

Brug din dagsorden som din tidsguide. Når du bemærker at tiden løber ud for et bestemt emne, overvej at styre diskussionen således, at man kommer frem til en beslutning, eller alternativt: at udsætte diskussionen til en anden gang eller tildele det til drøftelse i et underudvalg.

 

Gør dine deltagere tilfredse

 

Når du har udarbejdet en dagsorden, skal du uddele den til deltagerne og få deres feedback og input. At køre et møde er ikke en diktatorisk rolle: Du skal være deltagende lige fra starten.

Måske er der noget vigtigt, som et teammedlem kan tilføje. Måske har du tildelt for meget eller for lidt tid til et bestemt tema. Der kan endda være nogle punkter du har medtaget, som allerede er afklaret og kan tages ud af listen til diskussion.

Uanset årsagen, er det vigtigt, at du får feedback fra deltagerne om din foreslåede dagsorden.

For at sikre maksimal tilfredshed for alle, er der flere ting, du bør huske på:

 

Hvis visse mennesker dominerer samtalen, skal du stille et spørgsmål til andre deltagere om deres ideer.

I slutningen af hver dagsorden skal du hurtigt opsummere, hvad der er blevet sagt, og bede folk om at bekræfte, at det er et retfærdigt resumé.

Bemærk emner, der kræver yderligere diskussion og opfølgning.

Læg mærke til kropssprog og foretag justeringer efter behov. Måske der er brug for en pause, eller du skal stoppe en deltager der taler for meget.

Sørg for, at mødet holder sig til emnet.

Nedskriv alle de opgaver, der genereres på mødet. Lav en notat af, hvem der er tildelt til at gøre hvad, og hvornår. Ved afslutningen af mødet opsummerer du hurtigt de næste trin og informerer alle, at du vil sende et referat.

 

Efter mødet er overstået, tager du tid til at debriefe og opsummere, hvad der gik godt og hvad der kunne have været bedre. Vurder mødets effektivitet ud fra hvor godt du opfyldte målet. Dette vil hjælpe dig med at forbedre din evne til at køre effektive møder.

Slutteligt udarbejdes referatet. Dette vil blive videresendt til alle deltagere og andre interesserede. Det er en oversigt over hvad der blev opnået, og hvem der er ansvarlig for at de aftalte handlinger udføres. Dette er en meget vigtig del, der ofte overses. Du har brug for en skriftlig oversigt over hvad der skete, sammen med en liste over handlinger, som navngivne personer har aftalt at udføre. Sørg for at nogen er udnævnt til at tage noter under mødet, hvis du ikke selv har tid til det.

 

 

Jannich Rindom om god møde-etikette

 

Udover de tre kriterier der er beskrevet ovenfor, nævner Jannich Rindom fra Phoner2Support, det vigtige i at huske visse spilleregler under mødet. Nogle få grundregler eller ‘etiketter’, der styrer måden man opfører sig på til et møde og som gør, at man undgår problemer, forvirring og tidsspilde.

God etikette dækker adfærd som fx timekeeping, brugen af bærbare computere og mobiltelefoner, spise og drikke under mødet, om du kan afbryde mens nogen taler, eller kun stille spørgsmål i slutningen, hvor du sidder osv.

Disse regler varierer alt efter virksomhedens kultur, din ledelsesstil og præferencerne for dit team. Nogle møder kan være mere formelle end andre, afhængigt af dagsordenen og hvem der deltager. Men at holde sig til disse grundlæggende standarder, kan hjælpe dig og dit team med at udføre møder på en mere professionel måde og bedre at nå frem til dit mål med mødet.

 

phoner2support

Telemarketingscoach

Mødebooking skaber salg udtaler Jannich Rindom

Mødebooking skaber salg udtaler Jannich Rindom

 

Mødebooking er en meget almindelig metode, til at få dit firma til at vokse og skabe øget rentabelt salg. Men selv om mødebooking er meget brugt og en helt almindelig del af mange firmaers forretningsudvikling, så kan mødebooking være en vanskelig og speciel metode at have med at gøre – og ikke altid så ligetil som man tror.

 

At få succes som sælger/repræsentant for det produkt der skal præsenteres, kræver nemlig at du er dygtig og fremme i skoene med forskellige teknikker som kan være kan gode at kende før du går i gang med mødebooking.

 

Som mødebooker er du ansvarlig for at kontakte ‘leads’ via telefon, for at generere aftaler, med de personer (eller repræsentanter fra firmaer) der kan have interesse for dit produkt eller service, og som har tilladelse til at træffe købsbeslutninger. At arbejde som mødebooker kan være et meget givende job, men også et meget presset arbejde, på den måde at forstå, at hvis du ikke indstiller aftaler, lider virksomhedens produktivitet. Den bedste måde at blive en effektiv mødebooker, er ved at forberede dig selv så godt som muligt på forhånd.

 

 

”Du er her for at hjælpe kunden”

 

Dit første mål er at hjælpe kunden. Den potentielle kunde vil straks stritte imod at indgå en aftale med dig, hvis de tror det skal gøre det for din skyld. Lige fra start i samtalen –  i de første sekunder af den første kontakt – er det vigtigt at du udstråler service og ikke egoisme. Det handler om kunden og ikke om dig. Det handler om at hjælpe og yde service til den potentielle kunde – og ikke om hvad du opnår. På den måde er det vigtigt at du er mentalt defensiv og ikke den offensive pistolsælger udtaler Jannich Rindom ekspert i telemarketing.

 

 

”Du behøver ikke denne aftale”

 

Gør det klart for dig selv, ved fra start at sige: ”jeg behøver faktisk ikke denne aftale”. Fordi mens der er nogle ting du virkelig har fysisk brug for, såsom luft, vand, mad osv., behøver du ikke nogen enkelt forretningsaftale. Indtag en afslappet holdning og vis aldrig at du har hårdt brug for en enkeltstående aftale eller et enkelt salg. Bliver du for presserende, vil din stemme nemlig udvise frygt (frygt for at miste handlen eller aftalen), og den slags trækker ofte køber/kunde tilbage med det samme. Det er langt bedre og mere effektivt, at udvise en holdning der siger: ”Hvis ikke du handler med mig nu – så betyder det ikke noget, der er mange andre der har stor interesse i det jeg har at tilbyde”. Dette udstråler en mere rolig holdning til den aftale du forsøger at indgå, og giver ikke kunden den fornemmelse at det du tilbyder er godt – og ikke noget du forsøger at presse ned over hovedet på kunden.  Så ro på, indtag en afslappet holdning og slå til når kunden begynder at forstå, at du faktisk har noget enestående at tilbyde.

 

 

”Andre har været meget glade for hvad vi tilbyder, og du vil også blive”

 

En af de mest effektive måder at bryde isen på tidligt og få en potentiel kunde til at udvise reel interesse, er at tilbyde et eksempel på, hvordan du hjalp en anden kunde med et fælles problem for branchen. For eksempel kan man sige: “X-selskabet tabte mange penge på grund af dyre og forkerte forsikringer. Vi introducerede vores løsning, og de begyndte at spare xx tusinde kr. om året, med en investering der var tjent hjem på blot seks måneder. Har du nogensinde haft et lignende problem med din situation? Hvornår kan vi tale om det? ”

 

Hvis du har tanker om at outsource din mødebookingopgave til en af de mange callcentre derude, bør du være yderst forsigtig med hensyn til hvem du vælger. Din virksomheds omdømme er i spil hver gang en repræsentant ringer. Efter at have undersøgt mange sådanne tjenester og brugt nogle få af dem selv, kan jeg specielt anbefale Jannich Rindom fra firmaet Phone2Support, der har en mangeårig erfaring i specielle og skræddersyede opgaver omkring mødebooking.

 

 

Manuskript skal udarbejdes af dig selv.

 

For at præsentere produktet eller ydelsen efter bedste evne, skal mødebookeren være kyndig og udstyret med al den information, der er nødvendig for at præsenterer aftalen. Et godt og effektivt værktøj for mødebookeren, er at arbejde med et slags ”manuskript”. Det anbefales at du udarbejder det selv. Lad aldrig en anden sætte ordene på den måde du  præsenterer en virksomhed på, skal det gøres med dine værdier og din tilgang til hvordan du ønsker en god dialog skal være. Dermed ikke sagt du ikke kan samle inspiration eller få kyndige råd og vejledning med på vejen.

 

Efter grundig træning, prøv at udvikle et ”manuskript” til en slags rollespil, der vil danne ramme for en samtale der involverer klienten også. Så lav nogle prøveopkald for at se, hvordan modellen for samtalen bliver modtaget, før du foretager nogle endelige ændringer og kan bruge ”manuskriptet” som rollemodel til mange samtaler fremover.

Det er vigtigt at du ikke læser op fra ”manuskriftet” i telefonsamtalen, det kan høres og skaber en dialog som ikke er i balance.

 

Brug ”manuskriften” som en reminder på vigtige bull points du gerne vil ha´ indgår i telefonsamtalen.

 

Samtalen handler jo i bund og grund om ægthed og opbygning af tillid hos kunden, så brug manus som en retningslinje og som backup support.

 

 

Ekspertise i mødebooking med Jannich Rindom

 

At tilbyde uddannelse og at optimere dit team af mødebookere, kan være den rigtige vej at gå  – særligt hvis man gør brug af muligheden for at få professionel konsulentrådgivning, der netop har ekspertisen til at udføre optimeringsopgaver på en effektiv og rationel måde. En af de gode kompetencer der findes på området, er salgscoach Jannich Rindom, der har beskæftiget sig med salg, telemarketing og mødebooking i mere end 14 år og som har stor erfaring inden for coaching og træning i moderne mødebooking.

 

Jannich Rindom leder og arbejder fra firmaet ‘Phoner2Support’, en virksomhed der har vist sig at være en pålidelig kompetence på området og som altid er i front med i den seneste udvikling inden for optimering af salgsvirksomheder der benytter sig af mødebooking.

 

Ingen virksomheder er ens og har de samme behov. Derfor kan det være fordelagtigt at søge skræddersyede løsninger, der er 100% tilpasset netop virksomheden. Standardiserede pakkeløsninger er sjældent den bedste løsning og kan vise sig at være penge ud af vinduet – alt imens kan være væsentlig mere effektivt at få udarbejdet en arbejdsplan der kan sikre, at de forventede mål bliver opfyldt.

For enhver virksomhed der ønsker en god model til opsætning af mødebooking, er det vigtigt at realisere en grundig gennemgang af virksomheden. Det er fx vigtigt at kende kulturen i virksomheden, samt at være i løbende god dialog med beslutningstagere og ledere i firmaet.

Husk at mødebooking er en meget effektiv salgsform, der sikrer dig direkte kontakt med nye kundeemner. Det vigtigt at tage denne form for salg seriøst, for gøres dette kun halvhjertet, risikerer du at tabe salget. At tage denne disciplin seriøst, samt at arbejde med træning og coaching, kan vise sig at være en rigtig god løsning og et meget effektivt salgsværktøj.

 

Vi tilbyder også oplæring i telemarketing:

 

Du kan også følge os her:

https://twitter.com/phoner2support?lang=da

 

Her kan du læse kundeanmeldelserne:

https://dk.trustpilot.com/review/phoner2support.dk

Jannich Rindom

mødebooking skaber salg, Jannich Rindom

Af Jannich Rindom  Hvad er Outbound Telemarketing?

 

Hvad er Outbound Telemarketing? Af Jannich Rindom

Outbound delen dækker over den mere traditionelle måde at lave opsøgende salgsarbejde på.

Det er noget de fleste af os kender til, eller har haft fornøjelsen af, ved at ha´ en sælger i røret. Det handler om en telesælger, mødebooker ringer ud for at præsenterer deres produkter eller ydelser. Det kan ske til eksisterende kunder, eller det man også kalder ”new business” Som betragtes som nye potentielle kunder!

 

 

Hvad omfatter Outbound Telemarketing:

Kontakt til eksisterende kunder eller nye potentielle kunder for at sælge en vare eller ydelse.

Markedsanalyse hvor man ringer ud på vegne af en virksomhed for at analyserer et marked

Mødebooking hvor man booker møder, som dernæst skal afholdes af virksomheden du præsenterer.

 

Hvorfor er det vigtigt du roser andre, i nedenstående link kan du se de som jeg har valgt at anbefale og dem som har anbefalt mig:

https://ratepanel.com/profile/493

https://dk.trustpilot.com/review/phoner2support.dk

 

Har du lyst til at blive klogere på mig og hvem jeg så  kan du læse mere her:

https://jannichrindom.dk/rindom-co-consulting-aps/

http://www.telemarketingscoach.dk/jannich-rindom/

 

 

Med venlig hilsen

Jannich Rindom

Ekspert i Telemarketing – MasterClass i Salg & Markedsføring.

Den gode dialog den starter hos dig selv – udtaler Jannich Rindom Ekspert i Telemarketing 

Alle gode samtaler starter hos dig selv.

Det vigtigste i alle samtaler,  bunder ud i at man er forberedt, nærværende, ydmyg, rolig,  aktiv lyttende, behovsafdækkende.

Salg er en disciplin som man skal lærer at mestre, hvis man ønsker succes med sine dialoger.

 

Go´ fornøjelse

Bedste hilsner

Jannich Rindom – MasterClass i Salg & Markedsføring & Ekspert i Telemarketing

Jannich Rindom – Mødebooking hvordan ?

Det er et spørgsmål jeg jævnligt møder, om hvordan man booker sine møder.

I den forbindelse vil jeg forsøge at sætte et par linjer på mine egne erfaringer:

 

  • Du skal afsætte tid til mødebooking, og ikke lade dig distraherer af andre “vigtigere opgaver”

 

  • Hver tilstede og forbered dig på den mentale rejse, du om lidt skal igennem!

 

  • Afstem med dig selv forinden, hvor mange dialoger du gerne vil ha´. Sæt dig et personligt mål om at du f.eks. ønsker 20 personlige samtaler, henover de næste 4 timer.

 

 

  • Det vigtigt at man ikke lader sig påvirke af et “nej tak” Man skal husk på at det aldrig er personligt. Man  bør i stedet fokuserer på den kommende potentielle accept. Man skal tro på sig selv!

 

  • Hovedpointen er, at være ydmyg i sin talen, det er kunsten til at få andre til at udtale sig omkring deres behov –  altså spørg og vær aktiv lyttende.

 

 

Den simple tilgang er oftest den bedste indenfor mødebooking. Man bør huske på at det kan være svært at holde det samlet overblik i telefonen for modtageren, på de få minutter i taler sammen.

Hvis i både skal snakke om, virksomheden, pris, fordele, ulemper, konkurrenter etc.

Jeg benytter selv KISS’ fundamentale filosofi som handler om at alt skal være så enkelt som muligt, uden at den egentlige mening går tabt og jeg taler oftest i billedsprog.

Ved at være aktiv lyttende skal man benytte lejligheden når den byde sig, til at booke en aftale.

Eksempelvis;

“Ole, nu har vi jo talt om de fordele jeg tilbyder indenfor Telemarketing, vil det passe dig hvis jeg kom forbi evt. på torsdag kl. 13 og gennemgik de muligheder som jeg tænker kan gøre sig gældende hos jer?”

Afslutningsvis vil jeg blot huske dig på at alle gode samtaler handler om;

Mental forberedelse, nærvær, aktiv lyttende, ydmyghed og tal i billedsprog.

 

Go fornøjelse

Jannich Rindom

Jannich Rindom

Ekspert i Telemarketing, Mødebooking & Salgstræning i Telemarketing.